Podobno każdy mężczyzna raz w życiu powinien sobie kupić Porsche 911. Naszym zdaniem BMW M3 w
zupełności wystarczy. Ma więcej mocy niż niektóre 911, powadzi się równie znakomicie, a jest przy
tym wyraźnie tańsze. Po zajęciu miejsca za kierownicą w głęboko wyprofilowanym fotelu (skórzana
tapicerka jest dostępna za dopłatą) w oczy rzucają się gruba, trójramienna kierownica i wyskalowany
do 330 km/h prędkościomierz. Wygląda więc na to, że elektroniczny "kaganiec" dość mocno hamuje
możliwości tego auta. Aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h, M3 potrzebuje zaledwie 4,8 sekundy.
M3 jest pochodną BMW 3 Coupe, ale w przypadku karoserii trudno to tak nazwać. Niemal wszystkie panele
zaprojektowano specjalnie dla M.3. Z Coupe wzięto tylko klapę bagażnika i drzwi. Ale w końcu te
ostatnie są najkosztowniejszym do opracowania elementem karoserii.
Styliści BMW serii M zawsze wiedzieli, że przesada jest najgorszym wrogiem designera. I nie
zapomnieli o tym, siadając do projektowania nowego M3. Zderzaki, przetłoczenie maski, lusterka na
dwóch wspornikach, wlot powietrza za błotnikiem, czarny dach - od razu widać, że to coś więcej niż
standardowe BMW 3 Coupe, ale jakkolwiek by patrzeć, nie dostrzeże się ostentacji.
M3 to samochód nieprzeciętny. Idealnie rozłożona na obie osie masa sprawia, że auto jest przewidywalne,
chyba że ktoś za szybko wejdzie w któryś z ciaśniejszych zakrętów lub przesadzi z gazem. Ale i wówczas nie
ma strachu -tor jest w pełni profesjonalny, w najgorszym razie można wypaść w trawę lub żwir.
Uruchamiana przyciskiem na tablicy przyrządów czterolitrowa jednostka V8 ma 420 KM i bardzo lubi
wysokie obroty. Można ją "wkręcić" nawet do 8400 obr./min, a jest wtedy czego posłuchać. By rozochocony
kierowca nie przesadził z obrotami, gdy silnik jest zimny, zastosowano pomysłowy pierścień wokół tarczy
obrotomierza: w miarę, jak temperatura wzrasta, "czerwone" pole przesuwa się w górę.
Za dopłatą w M3 będą oferowane m.in. zawieszenie o regulowanej twardości i system MDrive. Dzięki niemu jednym
przyciskiem na kierownicy ustawiamy parametry systemu ESP, twardość zawieszenia, parametry wspomagania układu
kierowniczego i mapy wtrysku paliwa. Poza tym M3 jest wyposażone kompletnie - są m.in. automatyczna
klimatyzacja, ksenonowe reflektory i 18-calowe koła.
Na razie M3 będzie oferowane wyłącznie z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, skrzynia SMG
pojawi się później.
Na podstawie: Witold Blady Motor 31//2007
|