Kabriolety należą do najbardziej pożądanych, choć mato uniwersalnych i - ze względu na skomplikowaną
konstrukcję - bardzo kosztownych samochodów. Tylko nieliczne rynki, takie jak Kalifornia czy Floryda,
są w stanie wchłonąć większą ilość tego typu aut. Nic więc dziwnego, że nie stanowią one trzonu
oferty handlowej wielkich firm i pojawiają się jako jej uzupełnienie.
Linia nadwozia kabrioletu BMW serii 3, pomijając brak dachu i bardziej masywny tył, jest prawie
identyczna jak coupe. W standardowej wersji miękki dach z nie rysującą się szybą składany jest
ręcznie. Od wewnątrz jest w całości podbity wygłuszającą warstwą. Za dopłatą można otrzymać
najszybciej (w ciągu 25 s) składający się dach w 4-osobowych kabrioletach. Automatycznie następuje
również blokowanie dachu, podczas którego szyby opuszczają się o 15 mm. Aby zwiększyć uniwersalność
tego auta, na zimniejsze okresy przewidziano możliwość dokupienia sztywnego aluminiowego dachu w
kolorze nadwozia, który dzięki niewielkiej masie (30 kg) jest łatwy w montażu. Cabrio seryjnie
wyposażane jest w 18-calowe aluminiowe obręcze kół oraz ospoilerowanie.
W pierwszych miesiącach sprzedaży kabriolet będzie dostępny tylko w jednej wersji 323 Ci, mocniejsze silniki
wprowadzone będą jesienią go roku. W prezentowanej wersji jednostka napędowa już przy 3000 obr./min oddaje
i proc. wartości momentu obrotowego, co bardzo dobrze czuć podczas jazdy. Wciskając gwałtownie pedał gazu,
już przy niskich obrotach otrzymujemy równie gwałtowną reakcję silnika. Auto w krótkim czasie osiąga
prędkość bliską maksymalnej. Sześciocylindrowy silnik urzeka kulturą pracy i subtelnym brzmieniem 170 KM,
dobiegającym spod maski. W czasie jazdy z zamkniętym dachem odczucia są takie jak normalnym coupe, na co
składa się niski poziom hałasu i bardzo estetyczna wewnątrz tapicerka. Po złożeniu dachu zwiększa się
poziom hałasu szum opływającego powietrza ale wzrastają odczucia emocjonalne niemożliwe do uzyskania
w klasycznym nadwoziu.
W podstawowej wersji napęd na tylne koła przekazywany jest przez manualną pięciobiegową przekładnię i
samoregulujące się sprzęgło zapewniające stałą siłę i położenie. Pracuje ona bardzo precyzyjnie i wymaga
niewielkiej siły. Alternatywą dla niej jest automatyczna przekładnia ze sprzęgłem regulującym moment
obrotowy i opcją steptronic (standard w USA), umożliwiającą ręczną zmianę biegów. Podczas jazdy kierowcę
wspomaga szereg systemów kontrolnych takich jak ABS, ASC, AST, CBC - regulujący siłę hamowania np. w
zakrętach, DSC - pozwalający utrzymać tor jazdy podczas niespodziewanych uślizgów. Zawieszenie stanowi
kompromis pomiędzy sportem a komfortem. W jego konstrukcji zwiększono udział aluminium do 20 proc, co
pozwoliło na zmniejszenie jego masy do 60 kg. Konstruktorom udało się uzyskać idealny rozkład mas: przód
50 proc. i tył 50 proc, dla potrzeb czego m.in. akumulator powędrował do bagażnika.
W wyniku tych wszystkich pomysłów w czasie jazdy auto sprawia wrażenie jeżdżącego po szynach. Na pochwałę
zasługuje znakomite dopasowanie charakterystyki zawieszenia do osiągów. Podczas szybkiego pokonywania
zakrętów samochód prowadzi się bardzo stabilnie, co w połączeniu z dobrze wyczuwalnym układem kierowniczym
potęguje uczucie pełnej kontroli w każdej sytuacji. Dość sztywne zawieszenie nie pozwala na nadmierne
przechyły, zapewniając przy tym wysoki komfort.
Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwają m.in. cztery poduszki powietrzne, dwie z przodu i dwie z boku.
W luksusowo-sportowym wnętrzu materiały i jakość wykończenia prezentują najwyższy poziom. Kubełkowe
siedzenia zapewniają dobre trzymanie boczne. Brak słupka bocznego spowodował konieczność zamocowania pasów
bezpieczeństwa do oparcia fotela, w związku z tym ma on wzmocnioną konstrukcję. Kierownica pozwala na
obsługę radia, tempomatu i telefonu komórkowego. Za dopłatą dostępne są systemy: GPS i wspomagający
parkowanie PDC. Lubiących podróżować mile zaskoczy pojemny jak na kabriolet bagażnik, który przy zamkniętym
dachu powiększa się do 300 I.
Na podstawie: Wojciech Denisiuk (Auto Świat 18/2000)
Poniżej kilka zdjęć, tapet na pulpit BMW E46 Cabrio.
|