BMW E46 (1998-2002) wiecznie młody.
Historia sportowych aut BMW rozpoczęła się przed ponad trzydziestu laty legendarnym modelem 2002.
Czwarta generacja serii "trójek" (wcześniej były E21, E30, E36), oznaczona symbolem E 46 nawiązuje również do pierwowzoru.
Produkowany był w latach 1998 - 2002 w kilku wersjach nadwoziowych - sedan, kombi (Touring), coupe i kabriolet, później doszedł compact.
Stylistycznie seria 3 z przełomu wieku w dalszym ciągu wygląda bardzo atrakcyjnie. Linie auta nie zdezaktualizowały się zbytnio,
a sylwetka jest zgrabna, lekka i nieco agresywna, co jest nieodłącznym elementem stylu marki. Sportowe właściwości jezdne,
a jednocześnie wysoki komfort jazdy. Dobre osiągi silnika, świetne wykończenie i zadowalająca ilość miejsca.
Jazda BMW należy do przyjemności. Legendarne właściwości jezdne, doskonałe, sportowe zawieszenie,
świetny układ kierowniczy to największe atuty serii 3. Pozycja za kierownicą jest poprawna, rozmieszczenie przycisków i ich obsługa
nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola środkowa uporządkowane. Skrzynia biegów działa precyzyjnie i ma krótki skok dźwigni.
Szukając modelu E 46 zazwyczaj trafimy na dobrze wyposażone auto. BMW należy do marek prestiżowych, dlatego możemy liczyć na elektrycznie otwierane szyby, ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację.
Silniki
Samochód oferowany był z bogatą ofertą
silnikową,poczynając od benzynowego 1,6 l/105 KM, 1,8 l/118 KM, 2,0 l/150 KM,
2,5 l/170 KM, 2,8 l/192 KM, 3,0 l/231 KM aż po sportowe 286-konne M3 z
silnikiem 3,2l osiagający moc 343 KM. Gamę uzupełniały jednostki wysokoprężne 2,0 l/136 KM i 3,0 l/184 KM. Dla oszczędnych szczególnie godny
polecenia jest diesel z bezpośrednim wtryskiem. W tamtym czasie ostatnią serią 3 z napędem na wszystkie koła była wersja z lat 1991 jako 325ix (E 30).
Dlatego BMW wprowadziło model z 3-litrowym silnikiem, zamieniając jednostkę 2,8 l na właśnie 3, 0 l/231 KM. Auto oznaczone było jako 330xd i dostępne jako sedan i kombi.
Eksploatacja
BMW to auta drogie i choć nie należą do bardzo awaryjnych jednak w razie wizyty w serwisie można czasem chwycić się za głowę. Raport awaryjności
Dekry na podstawie badań technicznych przeprowadzonych w Niemczech, wśród aut 5-letnich mówi, że 65, 6 proc. aut w ogóle nie miało usterek, 19,4 proc miało
nieznaczne usterki, a 14,9 proc posiadało poważne błędy techniczne. Ceny podzespołów nie są najtańsze i są w granicy od 35 zł (filtr oleju), po np. ok. 1700 zł za alternator.
Przedni reflektor to wydatek ok. 1300 zł, a sprzęgło ok. 800 zł.
Jedyne co może martwić, to wysoki poziom cen i zbyt małe dopuszczalne obciążenie. Cała reszta jest godna polecenia. BMW serii 3 może nieco dowartościować tych,
którzy potrzebują dowartościowania, dać sporo przyjemności z jazdy tym, którzy lubią jeździć i zapewnić odrobinę komfortu wszystkim którzy lubią podróże .
BMW seria
3 – (E 46)
|
318i
|
320d
|
330i
|
330xi
|
Typ silnika
|
Benz. R4
|
Diesel R4
|
Benz R6
|
Benz R6
|
Ilość cylindrów
|
4
|
4
|
6
|
6
|
Pojemność skokowa (cm3 ):
|
1895
|
1951
|
2979
|
2979
|
Moc maksymalna (KM)
|
118 KM
|
136 KM
|
231 KM
|
231 KM
|
Maks. moment obr. (Nm/obr/min):
|
180/3900
|
280/1750
|
300/3500
|
300/3500
|
Przyspieszenie 0-100 km/h (s):
|
10, 4
|
9, 9
|
6, 5
|
6,8
|
Prędkość maksymalna (km/h):
|
206
|
207
|
250
|
247
|
Pojemność bagażnika
|
440 l
|
440
|
440 l
|
440 l
|
Średnie zużycie paliwa (l /100 km)
|
7,9
|
5, 7
|
9, 1
|
10,3
|
Pojemność zbiornika paliwa (l)
|
63
|
63
|
63
|
63
|
Długość x szerokość x wysokość (cm):
|
447/ 174/ 142
|
Rozstaw osi (cm):
|
273
|