BMW E30 jest koleją generacją "trójki", która zastępuje starszy model
E21. Produkcję E30 rozpoczęto w 1982 roku i trwała nieprzerywalnie do 1994 roku. Samochód
występował w czterech wersjach nadwozia: 2-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi,
2-drzwiowe cabrio, dostępna była również niewielka seria tzw. baur cabrio, czyli częściowy
kabriolet. Sedany produkowane były tylko do 1991 r gdyż w tym czasie zadebiutowała kolejna
generacja BMW serii 3 - model E36.
E30 było dostępne na czterech rynkach: europejskim,
amerykańskim, japońskim i południowoafrykańskim.
Samochód produkowany był w wielu wersjach silnikowych, najsłabsza jednostka posiadała moc 86
KM a najmocniejsza miała 215 KM. Większość dostępnych silników było benzynowych, cztero lub
sześciocylindrowych. E30 posiadało tylko dwa diesle 324d i 324td.
Najmocniejsze silniki dostępne były w kultowej wersji M3, była to pierwsza M3 z koncernu BMW.
Dostępna była tylko na rynku europejskim. Następnym ciekawym modelem była wersja 325ix, "x" w nazwie
oznaczał, że mamy do czynienia z napędem na cztery koła.
Kolejnym rodzynkiem E30 była wersja 333i stworzona w 1986 r w Południowej Afryce wyposażona w
silnik 3,3 l M30 tzw. "duża szóstka". Obecnie jest to model kolekcjonerski.
W Ameryce samochody trochę się różniły od swoich europejskich braci. Miały przedłużany przedni i tylni
zderzak wykończony metalem. Nazywano je potocznie "trampolina" ("diving boards"). Ostatecznie wrócono
do plastikowych zderzaków 1989 roku.
Najpopularniejsze silniki stosowane do BMW E30 to były
czterocylindrowe M10 i sześciocylindrowe M20. W modelu 316 zastosowano silnik M10 wyposażony w
gaźnik który miał 90 KM za to nie zbyt drogi. W Portugali z powodu wysokich opłat od pojemności
silnika oferowano 316 wyposażoną w stary silnik o pojemności 1573 cc o mocy 75 KM znany z modelu
E21 i jeszcze starszego BMW 1502.
W 1987 BMW E30 przeszło modyfikacje. Zmiany
dosięgły również silniki. W motorze M20 zmieniono podawanie paliwa z Bosch Jetronic na Bosch
Motronic. W silnikach czterocylindrowych nastąpiła duża zmiana, starsze M10 zostały zastąpione
nowymi M40, zamiast głośnych łańcuchów zastosowano pasek rozrządu, przez co zyskały większą
nowoczesność i moc.
Dane o modelach BMW E30.
Model |
Rok |
Pojemność |
Kod silnika |
Cylindry |
Moment |
Moc (kw/KM) |
Katalizator |
Wtrysk |
316 |
1982-87 |
1573 |
M98 |
4 |
149 Nm |
56 / 75 |
Nie |
gaźnik |
316 |
1982-87 |
1754 |
M10 B18 |
4 |
140 / 4000 Nm |
66/90/5500 |
Nie |
gaźnik |
316i |
1987-88 |
1766 |
M10 B18 |
4 |
140 / 4500 Nm |
75/102/5800 |
Tak |
- |
316i |
1988-94 |
1596 |
M40 B16 |
4 |
141 / 4250 Nm |
73/100/5500 |
Tak |
wtrysk |
318i |
1983-86 |
1766 |
M10 B18 |
4 |
145 / 4500 Nm |
77/105/5800 |
Nie |
gaźnik |
318i |
1984-87 |
1766 |
M10 B18 |
4 |
140 / 4500 Nm |
75/102/5800 |
Tak |
wtrysk |
318i |
1987-94 |
1795 |
M40 B18 |
4 |
165 / 4250 Nm |
83/113/5500 |
Tak |
wtrysk |
318iS |
1989-91 |
1573 |
M42 B18 |
4 |
172 / 4600 Nm |
100/136/6000 |
Tak |
wtrysk |
320i |
1983-86 |
1990 |
M20 B20 |
6 |
170 / 4000 Nm |
92/125/5800 |
Nie |
wtrysk |
320i |
1986-92 |
1990 |
M20 B20 |
6 |
164 / 4300 Nm |
95/129/6000 |
Tak |
wtrysk |
320iS |
1987-90 |
1990 |
S14 |
4 |
210 / 4800 Nm |
141/192/6900 |
Nie |
wtrysk |
323i |
1883 |
2316 |
M20 B23 |
6 |
205 / 4000 Nm |
102/139/53000 |
Nie |
- |
323i |
1983-85 |
2316 |
M20 B23 |
6 |
205 / 4000 Nm |
110/150/6000 |
Nie |
wtrysk |
324d |
1985-91 |
2443 |
M21 |
6 |
152 / 2500 Nm |
63/86/4600 |
- |
wtrysk |
324td |
1987-91 |
2443 |
M21 |
6 |
220 / 2400 Nm |
85/115/4800 |
- |
wtrysk |
325i/ix |
1985-86 |
2494 |
M20 B25 |
6 |
226 / 4000 Nm |
126/171/5800 |
Nie |
wtrysk |
325i/ix |
1986-92 |
2494 |
M20 B25 |
6 |
222 / 4300 Nm |
126/170/5800 |
Tak |
wtrysk |
325e |
1985-86 |
2693 |
M20 B27 |
6 |
230 / 3200 Nm |
90/122/4250 |
Tak |
wtrysk |
325e |
1986-87 |
2693 |
M20 B27 |
6 |
230 / 3250 Nm |
95/129/4800 |
Tak |
wtrysk |
333i |
1985 |
3210 |
M30 |
6 |
285 / 4300 Nm |
145/197/5000 |
Nie |
wtrysk |
M3 |
1986 |
2302 |
S14 |
4 |
240 / 4750 Nm |
147/200/6750 |
Nie |
wtrysk |
M3 |
1986 |
2302 |
S14 |
4 |
230 / 4750 Nm |
143/195/6750 |
Tak |
wtrysk |
M3 Evo II |
04-06/1988 |
2302 |
S14 |
4 |
245 / 4600 Nm |
162/220/6750 |
Nie |
wtrysk |
M3 Cecotto |
04-07/1989 |
2302 |
S14 |
4 |
230 / 4750 Nm |
158/215/6750 |
Tak |
wtrysk |
M3 Sport Evo III |
01-03/1990 |
2453 |
S14 |
4 |
240 / 4750 Nm |
175/238/7000 |
Tak |
wtrysk |