Chyba każdy słyszał o BMW M3, ta nazwa to już legenda, M3 kojarzy się z dużą
dawką emocji jest to jeden z najbardziej udanych samochodów sportowych. BMW M3, kończy właśnie 20 lat. Chyba nawet
projektanci auta nie spodziewali się, że ich dzieło zyska miano kultowego.
Przez te 20 lat, trzy generacje M3-ki rządziły na drogach i torach wyścigowych
świata. Z zewnątrz nieznacznie tyko wyróżniały się od zwykłych, spokojnych "trójek". Pod maskę trafiały jednak
mocne motory, a podwozia i układy hamulcowe gwarantowały błyskawiczne pokonywanie zakrętów.
Wszystko zaczęło się w 1986 roku, od generacji E30. Znaczek M był już znany
nabywcom BMW, ale po raz pierwszy naklejono go na najmniejszy samochód w gamie firmy. Początkowo planowano budowę
tylko 5 tysięcy egzemplarzy, ale klienci zachwyceni byli samochodem, który przy świetnych osiągach pozostawał
praktyczny, i pierwsze M3 produkowano do 1991, w łącznej liczbie 18 tys. egzemplarzy, również jako cabrio.
M3 E30 zadebiutował z czterocylindrowym silnikiem 2.3 litra o mocy 195 KM.
czasem pojawiały się mocniejsze wersji, które osiągały nawet 238 KM. Oczywiście to tylko wersje seryjne, bo
wyścigowa E30 bez problemu wyciskała 300 koni. Samochód w 1987 wygrał Mistrzostwa Świata Samochodów T
urystycznych. Ogółem wyprodukowano ponad 18 tyś M3 z nadwoziem zakrytym, a tylko 786 sztuk w wersji cabrio.
Wraz z kolejną generacją 3-ki przyszła kolej na następną M-kę. Wersja E36 była wyjątkowo skromna, tylko
delikatne zmiany wyróżniały ją od słabszych wersji. Pod maską dumnie za to usadowił się wyrafinowany
6-cylindrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu osiągający 286 KM z 3 litrów pojemności.
W 1995 roku zastąpił go jeszcze mocniejszy motor - z 3.2 litra wyciśnięto 321 KM, a więc ponad 100km z litra.
Kolejną nowością była sekwencyjna skrzynia biegów, zaprezentowana SMG. M3 E36 oferowane było jako coupe, sedan
i cabrio. Nie brakło też sukcesów sportowych, tym razem już w amerykańskiej serii IMSA GT. BMW M3 E36
znalazło nabywców ok. 72 tyś nabywców.
Trzecia odsłona M3 miała miejsce pod koniec 2000 roku. Wersja E46 chwaliła się mocą 343 KM i kręciła się do
8000 obr/min. Dla wymagających powstała wersja M3 CSL. Tym razem tylko nieznacznie zwiększono moc, skupiono
się za to na odelżeniu nadwozia. Dzięki zastosowaniu ogromnej ilości tworzyw sztucznych i włókien węglowych,
na 1 KM przypadał tylko 3.85 kg.
M3 E46 znowu pobiła poprzednika pod względem sprzedaży. I znowu sportowy charakter potwierdzony został w
wyścigach. Tym razem wyczynowe M-ki walczyły na słynnej północnej pętli Nurburgringu, gdzie triumfowały w
24-godzinnym wyścigu. Kontynuowano też starty w USA. Do 2006 roku M3 w opakowaniu E46 kupiło 85 tyś osób.
Teraz pałeczkę przejmuje najnowsza generacja. Pierwsze M3 z silnikiem V8 z pewnością będzie równie popularne
jak jego poprzednicy. Najnowsze M3 będzie również najmocniejsze z dotychczasowych wersji.
Poniżej kilka zdjęć, tapet na pulpit nowego auta BMW M3.