BMW E36 Sedan dwie generacje wcześniej.
Firma BMW od zawsze konstruowała samochody o sportowych osiągach, kierowców chcących jeździć takimi
pojazdami nigdy nie brakowało. Model E36 nie odbiega od normy, już sam wygląd skłania nas do
wyobrażenia, że mamy do czynienia z samochodem o sportowych aspiracjach. I tak jest w rzeczywistości,
dopełnieniem naszych oczekiwań jest gama silników, które gwarantują spore emocje dla prowadzących
auto. Mimo iż od 1990 roku, kiedy to pojawiły się pierwsze egzemplarze, minęło już sporo czasu.
BMW E36 cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku wtórnym.
Z dostępnością odsprzedaży E36 nie ma problemu, gorsza
wiadomość to cena zakupu. Samochód możemy już kupić od 10 tyś zł, dotyczy to modeli z początku
lat produkcji i o nieznanym pochodzeniu. Za egzemplarz zadbany i znaną historią, których nie
spotyka się często, trzeba zapłacić od 13 tyś zł. Powodem takiej sytuacji jest fakt iż samochód
nie służył do spokojnego przemieszczania się. Głównymi użytkownikami BMW są młodzi ludzie,
którzy potrafią wyciskać wszystko, co się da ze swoich aut. A naprawy nie zawsze są wykonywane
profesjonalnie i z dobrych części. Czasem liczy się na jak najmniejsze wydatki. Samochód
zatem może się zemścić i to w najmniej oczekiwanym momencie. Fachowe oglądnięcie wybranego
egzemplarza sporo nam powie, w jakich było rękach. Można zobaczyć np. niefachowe naprawy
blacharskie, czy usłyszeć nierówną pracę silnika. Ale zdarzają się też modele zadbane
regularnie serwisowane, bezwypadkowe, jednak tych jest mniej.
Ryzyko kupienia samochodu, który przysporzy nam problemy jest spore, więc oczy należy mieć szeroko otwarte.
Podejrzenia mogę wzbudzić ogniska korozji. Bowiem samochód został dobrze zabezpieczony przed takimi rzeczami.
Samochody bezwypadkowe nie powinny posiadać żadnych śladów korozji. Złe traktowanie jednostki napędowej,
może przysporzyć problemów. Silniki sześciocylindrowe są wrażliwe na przegrzanie. Przede wszystkim cierpi
na tym głowica, która czasem może pęknąć i uszczelka pod nią może się przepalić
Niewybaczalnym jest wykorzystywanie pełnej mocy samochodu, który jeszcze się nie nagrzał.
W silnikach sześciocylindrowych zastosowano łańcuch rozrządu, więc wymiana tego elementu jest niepotrzebna.
Za to w silnikach czterocylindrowych produkowanych do 1993 roku stosowano pasek rozrządu, który należy
wymienić co 40 tyś km, zaniedbanie terminu może nas sporo kosztować. BMW postanowiło wyeliminować tą niewygodną
czynność i pod koniec 1993 roku oferowało modele 316i i 318i z łańcuchem rozrządu i z nowocześniejszym układem
zapłonowych.
Jednak jak BMW eksploatowany jest zgodnie z zaleceniami producenta i zdrowym rozsądkiem, problemy z silnikiem
nie występują w ogóle. Pozostaje cieszyć się z znakomitych osiągów wysokiej kultury pracy, szczególnie jednostki
sześciocylindrowe. Są to silniki rzędowe i świetnie dopracowane, niejednokrotnie nagradzane. Współpraca ze
skrzynią biegów jest bardzo dobra, której praca jest lekka o krótkich przełożeniach dźwigni. To wszystko
przemawia za znakomitymi osiągami i radości z jazdy. Minusem jest spore zużycie paliwa, dochodzące do
ok. 15 l/100 km w mieście dla najmocniejszych jednostek sześciocylindrowych.
Na duży plus zasługuje dopracowane zawieszenie i układ jezdny. Z przodu mamy kolumny MacPherson, z tyłu układ
wielowahaczowy. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, samochód dokładnie reaguje na ruchy kierownicą.
Neutralnie zachowuje się na zakrętach i stabilnie w jeździe na wprost. Niestety na polskich nierównych drogach
zdarzają się problemy z elementami zawieszenia. Do wymiany kwalifikują się sworznie wahaczy i drążki
kierownicze, z tyłu tuleje główne wahaczy. Zdarzają się też wycieki z pompy wspomagania, dyferencjału, oraz
z pod pokrywy zaworów w silnikach czterocylindrowych. W egzemplarzach sprowadzonych z Unii Europejskiej
zawieszenie jest w dużo lepszym stanie.
Samochód generalnie jest mało usterkowy, przy prawidłowej eksploatacji, awarie w zasadzie nie występują. Inaczej
jest z samochodami zajeżdżonymi. Ewentualne naprawy poza ASO nie powinny nam wyczyścić portfela. Części zamiennych
jest pod dostatkiem, ich ceny są akceptowalne. Jak zdecydujemy się zaopatrzyć w części oryginalne, to zapłacimy
dużo. W samochodach bogato wyposażonych, zdarzają się niewielkie problemy z układem elektrycznym. Wielu usterek
jednak można uniknąć i powiedzenie "Będziesz Mieć Wydatki" w modelu E36 nie sprawdzi się.
Poniżej kilka zdjęć, tapet na pulpit Bmw E36 Sedan.